نام: فتحعلي خان صبا

 استاد ابوالحسن صبا فرزند کمـــــــال السلطنه و از نوادگان فتحعلی خان صبا (ملک الشعرای دربار قاجار ) در سال 1281 در خانواده ای آشنا به موسیقی و اهل ادب متولد شد.
پدر صبا علاقه مفرطی به موسیقی  داشت و خودآشنا به ساز ایرانی بود. صبا در واقع مقدمات سه تار را از پدر وتنبک را از رُبابه خانم ( (ندیمه عمه اش که آوازی خوش داشت و ضرب نیکو می نواخت) ) فرا گرفت. هنوزکودکی خرد ســــال بود که پدرش او را برای مشق سـه تار به کلاس مرحوم ( آقامیرزاعبدالله) بــرد قریب به پنج سال تعلیم سه تار میگرفت بعـد از کلاس میرزا   عبدالله به محضر( درویش خان) راه یافت. پدرش وی را نزد چند تن ازاستادان روسی که بعد از جنگ جهانی اول به ایران آمـــــده بودند برد و ابوالحسن نزد آنها قواعد و اصول موسیقی علمی و اروپایی را فـــــــــرا گرفت و در ضمن با ساز ویولن هم آشنا شد. این خصوصیت بارز صبا بود چرا که در دوره ای زندگی و کار می کرد که کمتر موسیقی دانی از ایران با نت وعلم موسیقی آشنایی داشت.

   صبا تحصیلات مقدماتی را در مدرسه علمیه و سپس در کالج آمریکا به پایان رسانید و به زبـــــان و ادبیات فارسی و انگلیسی آشنایی یافت در نواختن انواع  سازهای اصیل ایرانی مهارت داشت اما شگفتی هنر او را باید از زمان تاسیس مدرسه عالی موسیقی دانست که در سال 1302 به همت استاد وزیری و با یاری سردار سپه در تهران  آغاز به کار کرد این مدرسه میدانی برای عرضه مهارت و نبوغ او بود.  صبای جوان آنچنان شیفته موسیقی بــــــود که روزها ســـــــه تارش را به مدرسه می برد و در زنـــــــگ تفریح هم شاگردیهایش را دور خــــــود جمع می کرد و برای آنها می نواخت وی معتقد بود که قبل از این مدرسه ویولـــــــــن در موسیقی ایرانی به طـــــرز مغشوشی نواخته می شد که شایسته آن نبود و در حقیقت ویولن از روی کمـــانچه مشق می شد. وی در22 سالگی دانشجوی ممتاز و تکنواز برنامه های مدرسه عالی موسیقـــــی شد. نخستین اثر ضبط شده ی صبا قطعه ( زرد ملیـــــجه) با ویولن بود که در میان دو بندســــرود ای ایران با صــــــــدای روح انگیز در سال 1306 در قالب صفحه تولید شد.
درسال 1306 از طــــرف استاد وزیری به مدیریت مدرسه صنایع مستطرفه رشت منصوب شد. در طول دو سال اقامت در رشت علاوه بر تدریس موسیقی بــه روستاها و کوهپایه های اطراف رشت می رفت و به جمــع آوری آهنگها و نغمه های محلی می پرداخت او آنچــــــــــه چوپانان می شنید به دقت روی کاغذ می آورد، صبـــــا معتقد بود که منابع و سرچشمه های اصلی موسیقی سنتــــــــــی ایرانی همان آهنگها و نغمه های محلی است. این تحقیقات باعـــــــث شد صبــــــــــا برای نخستین بار به وجود ضرب های لنگ (طاق) در موسیقی ایرانی پی ببرد، آن هـــــم در زمانه ای که استادان فکـــر می کردند که نوازندگان محـــلی به اشتباه ریتم لنگ را مینوازند. حاصل تلاشهای صبا و ارمغانهایی که وی از سفر به گیلان با خود آورد، قطعات به یاد ماندنی نظیر( دیلمان) (رقص چوپی)،
(قاسم آبادی)،(کوهستانی ) بود. به علـــت آب وهوای گیلان که برایش مساعد نبود به
تهران بازگشت و خانه موروثی خود رادر کوچه (ظهیر السلام)برای تدریس موسیقی در نظر گرفت. در سال 1311 با یکی از شاگردان خود به نام (منتخب اسفندیاری)، دختر عمــوی نیما یوشیج ازدواج کرد و صاحــــب سه دختر به نامهای غزاله ،ژاله و رکسانا شد. او هیچگاه فرزندانش را به یادگیری موسیقی تشویق نمی کرد.غـــــزاله از قول پدر نقل می کند : ( از نسل خودم موسیقی دان نمی خواهم).

ذوق و شیوه پژوهندگی صبا در زمینه ی تنظیم و جمع آوری موسیقی محلی منحصر به فرد بود. ژاله دخترش می گوید (یک روزدرویشی از کنار منزل ما رد می شد و   مشغول نواختن آهنگی بود. پــدر را دیدم که با عجله و با همان لباس منزل بیرون رفت و به دنبال
درویش دوید تاترانه را ثبت کند و از هرتکه برگه ای که در جیب داشت برای ثبت آن ترانه استفاده کرده بود. مدتی نوازندگی سنتوررا نزد علی اکبــــــــر شاهی فرا گرفت، پس از
در گذشت این هنرمند در سال 1317 به مدت یکسال هم نزد استاد بزرگ زمانه «حبیب
سماعی »آموخته های خـود را تکمیل کرد و با همکاری وی جـــــان تازه ای به این ساز ایرانی دادند. برای به کمال رساندن نوازنـدگی تمبــــــــک نزد حاجی خان عین الدوله (حاج خان ضربی) رفت. کمانچـــــــه را از حسین خـــــــان اسماعیل زاده، ویلــــن از
حسین خان هنگ آفرین و سازگری نزد استـــادعباس فرا گرفت .


خرید و فروش اجناس دست دوم - اتومبیل و خودروی دست دوم، ماشین دست دوم، کتاب دست دوم، و لوازم منزل دست دوم

خبرهای ایرانیان خارج از کشور - مشاغل ایرانیان خارج
« آگهی ها »
خدمات تحصیلی میر
خدمات تحصیلی - پذیرش دانشجویی و اطلاعات مفید برای دانشجویان ایرانی در مالزی
NazIran.com
وبگاه سرگرمی - کلیپ روز، آهنگ و ترانه های ایرانی، لطیفه، طالع بینی و غیره