نام: نادر ابراهيمي


نام و نام خانوادگی : نادر ابراهیمی 
تاریخ تولد : چهاردهم فروردین 1315 
محل تولد : تهران 


................................
تحصیلات مقدماتی را در این شهر گذراند و پس از گرفتن دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، به دانشكده‌ی حقوق وارد شد. اما این دانشكده را پس از دو سال رها كرد و سپس در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی به درجه‌ی لیسانس رسید.




او از ١٣ سالگی به یك سازمان سیاسی پیوست كه بارها دستگیری، بازجویی و زندان رفتن را برایش درپی داشت. 


نادر ابراهیمی در زندگی پرفرازونشیب خود، جایگاه خاصی برای ورزش نگهداشته است. او رشته‌های مختلف ورزشی را تجربه كرده، یكی از قدیم‌ترین گروه‌های كوهنوردی به‌نام ”اَبَرمرد” را بنیان نهاده و در توسعه‌ی كوهنوردی و اخلاق كوهنوردی، تاثیرگذار بوده است. 



................................
ارائه‌ی فهرست كاملی از شغل‌های ابراهیمی ، كار دشواری است.
او خود در دو كتاب ”ابن مشغله” و ”ابوالمشاغل” ضمن شرح وقایع زندگی، به فعالیت‌های گوناگون خود نیز پرداخته است. ازجمله شغل‌های او بوده است: كمك‌كارگری تعمیرگاه سیار در تركمن‌صحرا، كارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانك، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و كارهای چاپ دیگر، میرزایی یك حجره‌ی فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور كردن كتاب‌های كودكان، مدیریت یك كتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاه‌ها و ...

در تمام سال‌های پركار و بی‌كار یا وقت‌هایی كه در زندان به‌سر می‌برد، نوشتن را ـ كه از ١٦ سالگی آغاز كرده بود ـ كنار نگذاشت. در سال ١٣۴٢ نخستین كتاب خود را با عنوان ” خانه‌یی برای شب” به‌چاپ رسانید كه داستان ”دشنام” در آن با استقبالی چشمگیر مواجه شد. تا سال ١٣۸٠ علاوه بر صدها مقاله‌ی تحقیقی‌ و نقد، بیش از صد كتاب از او چاپ و منتشر شده است كه دربرگیرنده‌ی داستان بلند (رمان) و كوتاه، كتاب كودك و نوجوان، نمایشنامه، فیلمنامه و پژوهش در زمینه‌های گوناگون است. ضمن آن‌كه چند اثرش به زبان‌های مختلف دنیا برگردانده شده است.

نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه‌ی تلویزیونی را نوشته و كارگردانی كرده، و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته است. او همچنین توانسته است نخستین مؤسسه‌ی غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایران‌شناسی را تاسیس كند؛ كه هزینه و زحمت‌های فراوانی برای سفر، تهیه‌ی فیلم و عكس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی كردن آن‌ها صرف كرد؛ ولی چنان‌كه باید، شناخته و به‌كار گرفته نشد و با فرارسیدن انقلاب و جنگ، متوقف شد.

او فعالیت حرفه‌یی خود را در زمینه‌ی ادبیات كودكان، با تاسیس ”مؤسسه‌ی همگام با كودكان و نوجوانان” ـ با همكاری همسرش ـ در آن مؤسسه متمركز كرد. این مؤسسه، به‌منظور مطالعه در زمینه‌ی مسائل مربوط به كودكان و نوجوانان برپا شد و فعالیتش را در حیطه‌ی نوشتن، چاپ و پخش كتاب، نقاشی، عكاسی، و پژوهش درباره‌ی خلق‌وخو، رفتار و زبان كودكان و نیز بررسی شیوه‌های یادگیری آنان دنبال كرد. ”همگام” عنوان ”ناشر برگزیده‌ی آسیا” و ”ناشر برگزیده‌ی نخست جهان” را از جشنواره‌های آسیایی و جهانی تصویرگری كتاب كودك دریافت كرد.

ابراهیمی در زمینه‌ی ادبیات كودكان، جایزه‌ی نخست براتیلاوا، جایزه‌ی نخست تعلیم و تربیت یونسكو، جایزه‌ی كتاب برگزیده‌ی سال ایران و چندین جایزه‌ی دیگر را هم دریافت كرده است. او همچنین عنوان ”نویسنده‌ی برگزیده‌ی ادبیات داستانی ٢٠ سال بعد از انقلاب” را به‌خاطر داستان بلند و هفت‌جلدی ”آتش بدون دود” به‌دست آورده است.


.................................
مروری بر اثار :
" خانه ای برای شب " اولین مجموعه داستان او است كه در سال 1341 منتشر می گردد .
او در ادامه به تالیف نزدیك به یكصد اثر می پردازد كه بیش از هرچیز پراكندگی را در آثارش نمایان می سازند . 
ابراهیمی در دو كتاب " ابن مشغله " و " ابوالمشاغل " به شرح كامل حوادث و رویدادهای زندگی اش پرداخته است تا خوانندگان كتابهایش را تا حدی از جستجو در زندگی گذشته خود بی نیاز سازد . اما آنچه در این میان ممكن است مورد توجه قرار گیرد ، پیوستن او به یك سازمان سیاسی در سیزده سالگی است كه تجربه زندان و بازجویی را برای او به ارمغان می آورد . مساله ای كه شاید در شكل گیری باورهای سیاسی این نویسنده ، كه غالب آثار او را نیز متاثر از خود ساخته اند ، نقشی اساسی بر عهده داشته باشد : " دلم می خواست سیاستمدار بشوم ، یك سیاستمدار واقعی ؛ سیاستمداری كه به مردم راست بگوید و به خاطر آزادی همانقدر بجنگد كه به خاطر رفاه ، به خاطر وطن همانقدر كه به خاطر اعتقاد . افسوس اما كه دیگر گذشته است و تابوتم را بر سر دست می برند . " 
ابراهیمی داستان نویسی را با خلق فابل ها و قصه هایی از زبان حیوانات آغاز می كند و می كوشد با انسانی كردن اشیاء و حیوانات به توصیف كژیها و پلیدیهای اجتماعی بپردازد .
 یاس و نا امیدی به شكلی فراگیر در فابلهای ابراهیمی حضور دارند و قهرمانهای داستانهای او عموما با شكست ، مرگ و یا سرخوردگی مواجه می شوند .گرایش به ادبیات تمثیلی و آمیخته با استعارات فراوان را می توان یكی از راههای انتقاد از شرایط غالب بر جامعه دانست و در حقیقت نویسنده ای كه اجازه ندارد واقعیت های موجود را به نگارش درآورد ، با روی آوردن به مفاهیم انتزاعی به اثر خویش كلیت می بخشد . 
ابراهیمی پس از تجربه فابل نویسی به پیروی از نویسندگان روشنفكر زمان خویش به خلق داستانهای تمثیلی روی می آورد . این دسته از آثار او معمولا به دلیل به كارگیری نثری ملال آور از سوی نویسنده و عدم وجود حادثه ای مشخص برای پیشبرد داستان ، در برقراری ارتباط با خواننده موفق نیستند و به تكرار مضامینی چون مرگ و ناامیدی می پردازند . جملات قصار در داستانهای این دوره ابراهیمی حضوری پررنگ تر می یابند و از این زمان كاربرد خود را به دیگر اركان داستان تحمیل می كنند . 
ابراهیمی برای پایبندی به تعهدات اجتماعی و اخلاقی و نمایش آن ، ساده ترین راه را بر می گزیند و حتی در دوره ای كه به دلیل تغییر شرایط اجتماعی نویسنده دیگر قادر نیست با قطعیت در خصوص بحران ها و مسایل اجتماعی – سیاسی راه درمان نشان دهد ، همچنان به استفاده از جملات حكیمانه پایبند می ماند ؛ گرچه نمی توان از كنار تبحر او در خلق این جملات بی تفاوت گذشت .
 داستانهای ابراهیمی ، جز معدودی ، به جای پیروی از محور اصلی داستان و بهره گیری از ایجاز برای روایت مضمونی اجتماعی عموما یادداشتهایی بلند از یك راوی پرگو به شمار می روند كه بیشتر تلاش دارند فلسفه بافیهای نویسنده را شرح دهند . 


ابراهیمی با تعریف دیگرگونه ای كه از مفهوم تعهد یك نویسنده ارایه می دهد ، آثارش را از چهارچوبهای رایج ادبیات داستانی خارج نموده است . در اوایل دهه پنجاه و با اوج گیری فشار رژیم بر نویسندگان و روشنفكران كه همراه با تعطیلی كتابخانه ها و توقیف كتابها ، مجلات ادبی و روزنامه ها است ، ابراهیمی نیز همچون برخی دیگر از نویسندگان هم دوره خویش - مانند میرصادقی و گلشیری - به خلق آثاری در باب نقد عملكرد روشنفكران می پردازد . داستانهایی كه یا به گوشه نشینی و سكوت روشنفكران طعنه می زنند و یا به ملامت آن دسته از روشنفكرانی می پردازند كه خواسته یا ناخواسته به رژیم وابستگی پیدا كرده اند . 
توجه به آن دسته از آثار خلاقه ابراهیمی كه پیش از انقلاب منتشر گردیده اند نشان می دهد برخلاف آنچه كه برخی از منتقدین آثار او ادعا می كنند ، ابراهیمی هرگز در باورهای سیاسی خویش تغییر بنیادینی ایجاد نمی كند و پس از انقلاب نیز از همان جهان بینی سیاسی سابق پیروی می نماید . تنها می توان گفت كه به دلیل تغییر فضای اجتماعی و سیاسی و فراهم آمدن شرایطی مناسب و همسو با باورهای سیاسی این نویسنده ، او به شكلی علنی و صریح به بیان دیدگاههای خود كه پیش از انقلاب آنها را از زبان حیوانات و یا در لفافه مطرح می ساخت ، می پردازد ؛ مساله ای كه البته چندان با سلیقه برخی از روشنفكران سازگاری ندارد . كتابهایی همچون " سه دیدار با مردی كه از فراسوی باور ما می آمد " ( براساس زندگی رهبر فقید انقلاب اسلامی ) و " مردی در تبعید ابدی " ( بر اساس زندگی ملاصدرا ) – كه پس از انقلاب منتشر گردیده اند - به بهترین شكل بیانگر دلبستگی نادر ابراهیمی به فرهنگ اسلامی و انقلابی می باشند .البته در مجموعه هایی كه در سالهای اخیر منتشر گردیده اند ، و به خصوص در مجموعه " حكایت آن اژدها " ، با داستانهایی از او مواجه می شویم كه نشان دهنده ناامیدی اش در رسیدن به یك مدینه فاضله و بیانگر انتقاداتی است كه اودر عین پایبندی به اصول انقلابی و ملی گرایانه اش نسبت به شرایط موجود دارد . 
ابراهیمی در خلق داستانهایی كه موقعیتشان در صحرا می گذرد ( مجموعه هزارپای سیاه و قصه های صحرا و رمان آتش بدون دود ) نوع خاصی از واقع گرایی را كه با اسطورها همراه گشته است در داستان خویش به نمایش می گذارد . افسانه ها ، آیین های كهن قوم تركمن و طبیعت صحرا در این رمان به شكلی شاعرانه توسط نویسنده روایت و توصیف می گردند . 
مجموعه " آتش بدون دود " - كه جایزه برگزیده 20 سال پس از انقلاب را برای ابراهیمی به ارمغان می آورد – برجسته ترین و شاید قابل تامل ترین اثر او به شمار می آید . ابراهیمی سه جلد نخست این مجموعه هفت جلدی را پیش از انقلاب منتشر می سازد كه در مقایسه با چهار جلدی كه پس از انقلاب فرصت چاپ می یابند از اقبال بیشتری برخوردار می گردد . آنچه به این مجموعه - كه بنا بر ادعا نویسنده قرار است " تاریخ خلق قوم تركمن " باشد - ضربه می زند ، تحلیل های سیاسی نا بجای نویسنده ، به خصوص در چهار جلد آخر ، می باشد . 
علاقه وافر ابراهیمی به ارایه تحلیلهای سیاسی ، كه گاه رنگ و بوی شعار به خود می گیرند ، به شكلی علنی در آثار او نمود دارد و گاه داستانهایش را تا سطح مقالاتی اجتماعی – سیاسی تنزل داده است . مساله دیگری كه در آثار پراكنده ابراهیمی به چشم می خورد نثر پرداخته شده داستانهایش است . 
ابراهیمی چه در داستانهای واقع گرایانه و غزل داستانهایش و چه در فیلمنامه ها و داستانهای استعاری اش از توجه به زبان اثر غافل نمی ماند . او شاید از معدود نویسندگانی باشد كه در تمامی داستانهایش بر ارائه زبانی سالم و آهنگین تاكید دارد . گرچه این مساله نیز از انتقاد در امان نمانده است و منتقدان گاه زبان و نثر را در داستانهای او سرپوشی برای پنهان كردن ضعفهای بنیادین داستان نویسی او دانسته اند ؛ چنانكه شمیم بهار در خصوص داستانهای او می گوید : " ابراهیمی اساسا داستان كوتاه نویس هنرمندی نیست . داستان هایش از نظر ساختمان و آدم ویران است و او در پی تزیین نثر است ." 
ابراهیمی خود در مقدمه ای كه بر مجموعه " خانه ای برای شب " می نویسد ، علی رغم پذیرش برخی ضعفها در ساختار داستانهایش به شكلی متفاوت با این موضوع برخورد می كند : " من نثر را چون جامه ای بر تن موضوع نمی بینم كه آرایش این جامه ، تن را در غربت نگه دارد و در ناشناختگی . اگر موضوع یا محتوا ، گهگاه در قصه های من غریب و دور از دست می ماند ضعف من است ، نه گناه آراستگی نثر... " . 
نادر ابراهیمی تجربه های گوناگونی را پشت سر گذارده است و پراكندگی موجود در آثارش نیز شاید ناشی از همین تغییر شرایط و تمایل او برای یافتن شیوه های گوناگون و نوین برای ارایه حرفهایش باشد . آثار قابل تامل او در حوزه ادبیات كودك ، فیلمسازی و تصویرگری كتاب كودك نیز دلیلی بر این ادعا هستند . 
داستانهای ابراهیمی اما از جایگاهی در میانه ادبیات عامه پسند و متعالی برخوردارند . نوعی از ادبیات كه در پرورش و تربیت خوانندگان آثار پاورقی و متمایل ساختن آنان به مطالعه آثار قابل تامل ادبیات نقش اساسی بر عهده دارد اما متاسفانه تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است . هرچند كه هیچ كدام از ما نیز نمی تواند تاثیر كتابهای او را در بدست آوردن آرامشی كه در روزهای پر التهاب جوانی به آن نیاز داشته ایم انكار كند . همه ما ، لااقل اگر با خود صادق باشیم و گذشته مان را انكار نكنیم ، ساعاتی را به یاد داریم كه از خواندن داستانهای ابراهیمی - بی توجه به ساختار آنها – لذت برده ایم . چه جهان داستانی اش را دوست داشته باشیم و چه او را یك سیاستمدار و مصلح اجتماعی بدانیم تا داستان نویس ، داستانهای نادر ابراهیمی در پركردن خلاء میان آثار عامه پسند و متعالی ادبیات موفق بوده اند . 

برای دبدن سایت اختصاصی نادر ابراهیمی ، اینجا کلیک کنید.

منابع : 
سایت http://natoor.khabgard.com سایت اختصاصی نادر ابراهیمی 

خرید و فروش اجناس دست دوم - اتومبیل و خودروی دست دوم، ماشین دست دوم، کتاب دست دوم، و لوازم منزل دست دوم

خبرهای ایرانیان خارج از کشور - مشاغل ایرانیان خارج
« آگهی ها »
خدمات تحصیلی میر
خدمات تحصیلی - پذیرش دانشجویی و اطلاعات مفید برای دانشجویان ایرانی در مالزی
NazIran.com
وبگاه سرگرمی - کلیپ روز، آهنگ و ترانه های ایرانی، لطیفه، طالع بینی و غیره